Yazd, Iran: Bjergvandring
  Søndag den. 25-10-2009

En times kørsel fra Yazd ligger Mount Shirkooh, også kaldet for Mount Sir. Det er 4100 meter højt, og toppen kan nås på en dag. Turen starter i 1500 meter, så stigningen op til 4100 er ganske voldsom. Det er også en hård belastning for kroppen taget stigningen i betragtning. Normalt må man kun stige ca 500 meter pr dag, når man når op over 3000 meter. Derfor er det yderst vigtigt, at opstigningen sker meget langsom, og at man drikker store mængder af vand.

Jeg har stor respekt for højdesyge grundet tidligere erfaringer. Der blev indtaget store mængder vand og juice. Der er rene kilder oppe i bjergene, så man behøver ikke at tage mere end en flaske med, da man løbende kan fylde den op. Det er også en god ide at have noget sødt med, som kan give hurtig energi.

Vi havde bl.a. nogle karameller med fra Danmark, hvor en af slagsene har rom smag. Den var vores guide især vild med. Vi fortalt ham ikke, hvad det smagte af - men han kunne heller ikke så meget engelsk :)

Vi blev hentet kl 05 om morgenen. Kl 6.10 var vi klar til opstigningen, som tog 6,5 timer inkl pauser. Lokale kan gøre det på 5 timer. Vi klarede det flot. I 6,5 time gik vi kun op ad! Ingen havde kvalme - kun lidt hovedpine, så Honny satte farten op de sidste 500 meter, da han havde utrolig meget overskud tilbage. Senere viste det sig, at det resulterede i kraftig hovedpine, grundet for hurtig opstigning. Heldigvis kunne det kureres med hovedpinepiller og hvile.

Nedstigningen var det sværeste. Vi troede, at den ville blive nem - men nej. Det er utrolig svært at gå ned ad, når stigningen er så stejl. Det tog os næsten 4 timer at komme ned, tilsyrede ben og meget ømme fødder.

Vi nåede vores første bjergtop sammen i dag :)

Mount Sir er ikke det højeste bjerg i Iran. Det er Mount Damavand, som lettest kan bestiges i sommerperioden - dvs fra ca april-oktober. I vinterperioden kræves der mere udstyr for at bestige bjerget. Damavand kan bestiges på 3 dage og er 5671 meter højt.

Mount Sir er den hårdeste enkle dagsetape, som vi nogensinde har været på. Hvis man sammenligner stigningsprocenten med eks Kilimanjaro i Tanzania, er den meget hårdere.

Det var en god men sej erfaring, som vi ikke ville have været foruden. Det var fedt, at vi nåede toppen!!

Overnatning - Silk Road Hotel, Yazd, Iran
Adresse:5 Tal-e Khakestary Alley, off Masjed-e Ave.
Godt:Rabat muligt. Central beliggenhed. Nem at arrangere ture herfra. Hyggelig gårdhave. Gratis internet.
Skidt:Deres restaurantpriser er dyre. Begrænset morgenmadsbuffet.