Kandy, Sri Lanka: Kandys attraktioner
  Torsdag den. 20-01-2011

Byens største attraktion er Botanisk Have, som ligger 6 km fra centrum. Den lokale bus 654 kører fra Clock Tower lige til døren og koster kun 15 rs pr. person. Mange hoteller arrangerer en tur til Botanisk Have kombineret med Spice Garden, elefant børnehjem og templer. Det tager de ca. 2000 rs for.

Husk det er næsten lige så nemt at hoppe på den lokale bus. Brug i stedet pengene på de fattige eller giv dem til en organisation, som kan hjælpe dem.

Botanisk Have er et smukt område, hvor mange brudepar tager hen for at få deres brudebillede taget. Selv på en almindelig torsdag mødte vi 4 brudepar. 2 af dem havde et stort følge med - masser af brudepiger og drenge klædt i smukke dragter. Drengene havde hatte og dragter på med masser af pynt, så de lignede små "tyrefægtere". Gommen var klædt i samme dragt. Bruden og hendes brudepiger var fyldt med smykker i håret, på armene og hænderne.

Vi besøgte ikke elefant børnehjemmet og templerne, men rigtig mange turister gør. Der er også danseshows flere steder i byen. Bare spørg dit hotel, de kan som regel hjælpe dig på vej.

I stedet tog vi bus 654 i modsat retning til Kundasala, hvor mange kunstnere holder til. De har lavet en lille "village", hvor de har deres værksteder. De kan være lidt svære at finde, da vi ikke havde en præcis adresse - stedet står heller ikke nævnt i Lonely Planet. Vi fandt en tuk tuk-chauffør i Kundasala, som kunne engelsk. Han spurgte de lokale og pludselig, holdt vi ved et værksted.

En mand i rullestol kom ud. Hans søn lavede trææsker med hemmelige rum. Manden i rullestolen manglede det ene underben og dele af den anden fod. Indtil for 5 år siden arbejdede han på elefant børnehjemmet, hvor en elefant havde over faldet ham. Nu kunne han lige bruge lejligheden til at vise sine skader frem til et par turister, vække deres medlidenhed og bede om penge til en elektrisk kørestol. Vi gav ham 200 rs.

Lidt længere nede ad vejen boede en anden kunstner, som talte godt engelsk. Vi så hans værksted og hans lille butik. Det viste sig, at han var en kendt mand her i landet. I december 2010 fik han en kunstnerpris tildelt af Sri Lanka. Han havde også billeder af ham og den malaysiske præsident. Han havde arbejdet med kulisser til flere spillefilm. Normalt lavede han badeværelsesmøbler, men han lavede også træmasker og figurer i forskellige træsorter. Vi købte et stort mahogni træhoved af Buddha. Start prisen var 15000 rs. Vi endte med at betale 7500 rs. Det er utrolig mange penge i dette land, men hovedet er super flot :o) Det tog ham 3 uger at lave det. Træet i sig selv kostede 3500 rs.

Vi kan varmt anbefale at tage op og besøge Daya Dolapihilla - en ægte kunstner :o) Han kan findes på disse adresser:

Residence (Her besøgte vi ham)
No 17/2, Wishwakala Mw
Kalapuraya
Nattharampotha

Show Room
No. 53, Kandy Road
Tennekumbura
Kandy

Fra den lille lokale "wine store" i Kundasala købte vi 4 flasker af lokale specialiteter. De er helt vilde med arrack i dette land. Det smager også godt. For 480 rs fik vi en lille flaske med almindelig arrack, old arrack, lys arrack og kokos rom.

Vi har den smukkeste udsigt fra vores balkon, så vi købte aftensmad og vin med hjem, som vi kan nyde derude. Aftensmaden var købt i en af de mange bagerbutikker, som sælger kager men også snacks såsom samosas og sammenrullede rotti´er med fyld. Med vilje valgte vi ikke så mange ting med kød. Vi gik mere efter grønsagsretterne. Bl.a. købte vi et lille stykke pizza med grøntsager. Da vi kom hjem og åbnede posen, var den fyldt med små kravlende tissemyrer. Havde de været inde i pizzaen? Der var heldigvis ikke myrer i de andre poser :o)

Overnatning - Highest View, Kandy, Sri Lanka
Adresse:129/3 Saranankara Road, Kandy
Godt:Smuk, smuk udsigt fra balkonen på vores værelse.
Skidt:Lidt pågående omkring at købe ture hos dem.