Vulkan Telica, Nicaragua: Trekkingtur på Vulkan Telica 1. dag
  Lørdag den. 17-01-2009

Kl 06 skulle vi alle mødes på Quetzaltrekkers kontor til morgenmad og pakning af bagage. Der er ingen til at bære bagagen, så vi skal selv bære det hele - mad, 5x1,5 liter vand, sovepose, liggeunderlag og ekstra tøj til om natten.

Vi lånte sovepose og liggeunderlag gratis af Quetzaltrekkers. Det er også muligt at låne sko, rygsæk etc. De har et stort udvalg. Hele turen inkl mad og vand kostede 40 usd pr mand - ganske billigt.

Vi har 2 guider. En lokal fyr og en engelsk pige. Vi er 9 turister, som skal prøve kræfter med vulkanen Telica. Vores 2 guider har forelsket sig i hinanden, så de er ved at finde ud af, om deres fremtid skal være i Nicaragua eller i England.

Vi tog den lokale bus hen til Telica. Herfra begyndte en lang tur på 6-7 timers hiking. Den var kun den sidste time, hvor det gik meget stejlt op ad. Alle fik sved på panden og dækket til i støv. Det hårdeste var næsten af bære bagagen.

Lejrpladsen ligger lige neden for Telica krateret, så vi havde en fantastisk udsigt til vulkanen. Telica sendte masser af røg op hele tiden. Vi var omringet af vulkan, palmer og klipper. En rigtig dejlige lille oase.

Vi delte stedet med en hest og dets føl. Hoppen var forfærdelig udmagret, da føllet stadig drak. Der var lidt græs deroppe men ikke meget. Der var dog slet ingen vand, så nogle lokale trak den ned til floden et par gange om ugen. Det er jo ikke meget vand. Hvorfor hesten og føllet bliver deroppe, ved Quetzaltrekkers ikke. De har overvejet, om de skal gøre noget, men de kan ikke finde ud af, hvem der ejer dem - og de kan jo ikke bare tage dem.

Jeg kunne komme tæt på hoppen, og da vi havde et par dunke vand i overskud, gik jeg over til hende, så hun kunne drikke af min hånd. Hun fik ca 3-4 liter vand. Vi håber det er bedre end ingenting... Jeg har aldrig hørt en hest små-brumme selvtilfreds eller af glæde på den måde før, mens den drak.

Lige før solnedgang gik vi længere op på vulkanen, så vi kunne nyde solnedgangen.

Det er mulig at læse mere om Quetzaltrekkers og deres ture på deres hjemmeside - www.quetzaltrekkers.com. Ved at booke en tur hos dem, støtter man samtidig lokalsamfundet, da de gør meget for uddannelse af fattige børn.

Overnatning - Big Foot Hostel, Vulkan Telica, Nicaragua
Adresse:Ave Santiago Arguello mellem gade NE y 2a NE
Godt:Området er sikkert. Overfor ligger et andet godt hostel, hvis Big Foot skulle være optaget.
Skidt:Der er ingen bad og toilet på værelset. Flere siger, de har fået stjålet ting.