Gondor, Etiopien: Fly til Gondor
  Søndag den. 10-02-2008

Op kl. 03.45 for at nå fly til Gondor kl. 06.30. Flyturen tager ca 2 timer.

I lufthavnen var der ganske få turister. Ca. 12 i alt. 5 skulle med vores fly. Hvert år er der ca. 250.000 turister i Etiopien, men langt de fleste arbejder som frivillig for organisationer, forretningsrejsende samt diplomater. De forenede afrikanske landes hovedkontor hører til i Addis.

I flyet sad vi ved siden af en ortodoks kristen præst i flyet, der velsignede hver bid, før han spiste. De 2 store religioner i landet er islam og ortodoks kristendom.

Gondor er den tidligere hovedstad i 16-1700 tallet. Byen er kendt for sine borge og adgang til Simien Bjergene. Sammenlignet med Gondor er Addis en super moderne by. Addis sammenlignet med en dansk by, så er den et u-land.

Der er hestevogne overalt i Gondor. Folk vandrer og vandrer i lange rækker langs vejene, da ingen har biler. Der er geder, får og køer overalt.

Vi bor på et lille lokalt hotel, Misrak for 130 birr.

Vi startede med at gå en tur rundt i byen. Da den virkelig var anderledes. Vi kom bl.a. forbi et bryllup, hvor vi snakkede med gommens far. Vi tror, hans syntes, det var en store ære, at vi viste interesse for brylluppet. Der var inviteret 300 gæster til festen. Vi blev dog ikke inviteret med, øv.

I stedet fortsatte vi vores tur igennem byen tæt forfulgt af børn. Vi skal lige vende os til den opmærksomhed, som vi vækker.

Internettet er helt utroligt langsomt her, så vi kan slet ikke bruge det.

På vej tilbage til hotellet gik al strømmen. Så er det endnu svære at se de mørke negere og ikke støde ind i dem.

Vores udvalgte restaurant til aftensmad havde et meget begrænset menukort -men billigt var det. Vi fandt hurtigt ud af, at det også gælder alle andre steder. Vi spiser meget pasta hernede med tomatsovs eller grøntsager. Det føler vi, er det sikreste for vores maver.

Efter aftensmaden gik vi ned på den lokal bar/disko. Det er sikkert at gå rundt efter mørkets frembrud. Det er ellers ikke normalt i afrikanske lande. Etiopien er helt unikt på det område.

Nede på den lokale bar dansede gæsterne den sjove fuglelignende dans.