Nairobi, Kenya: Tur ud i slummet
  Lørdag den. 09-09-2006

I dag var dagen, hvor Honny kom, så det glædede jeg mig meget til. For at fordrive tiden havde jeg arrangeret en spændende tur til et slumkvarter i Nairobi sammen med de danske piger, Sarah og Lisbeth, som også boede på hostellet.

Efter morgenmaden kom en guide der ville tage os ud til slumkvarteret Kibera. Vi var hele 6 tilmeldte fra hostellet, og turen kostede et symbolsk beløb på omkring 100 kr, 20 kr for middagsmad og 80 kroner i donation til et hjælpeprojekt derude.

Kibera er Nairobis største slumkvarter og ligger kun omkring 10 minutters kørsel fra centrum. Der bor omkring 1 million mennesker og over 1/3 af dem er HIV positive, hvilket jeg synes er meget voldsomt!

Vi kom derud ved at tage en matatu, som nok er den billigste transport form. Vi måtte slippe omkring 1,50 kr hver!

Kibera området er noget sikrere end andre steder i Nairobi, selvom folk er utrolig fattige. Hvis man stjæler eller begår anden kriminalitet bliver man enten brændt eller stenet til døde. Dette sker omkring hver 3. måned!

Det er ikke politiet eller staten, der udfører denne handling, men derimod Kiberas samfund som står for denne selvjustits. Man kan sige, at det er lidt en overdreven straf, men den har en præventiv effekt, så kriminaliteten er meget lav. Det skal dog pointeres, at børn ikke får dødsstraf ved mindre forseelser!

Vi gik rundt med vores guide, der lystigt fortalte om området. Jeg må indrømme, at de virkelig VAR uhyggelig fattige herude i slummet. Affald flød over det hele, hytterne var enten lavet af ler, komøg eller blik. Vi har set mange fattige steder på vores utallige rejser, men dette var et af de værste eksempler. Igen dog utrolig lærerigt at se, hvordan andre lever under vidt forskellige vilkår end os fra vesten.

Klokken ca. 13.30 blev vi budt på middagsmad i en bygning hvor et hjælpeprojekt holder til. Det er også her pengene fra donation går til. Maden bestod af chapati og en ukendt gryderet med bønner!

Hjælpeprojektet giver nogle af beboerne mulighed har at få undervisning i IT, drama, musik og andre aktiviteter. Dette højner deres livskvalitet i en ellers ikke alt for spændende hverdag.

Klokken ca. 16 drog vi sammen med guiden hjem til hostellet. Det var en meget vellykket tur som var utrolig spændende.

Efter at have taget mig et bad tog jeg ud i lufthavnen for at tage imod Honny. Omkring klokken 19.30 dukkede hun frem blandt de andre rejsende fra Amsterdam. Et dejligt gensyn...:)

Vi tog tilbage til hostelet hvor vi fik aftensmad og hyggede os over bålet med nogle af de andre fra hostellet.

Rejsetip - Sikkerhed
Nattetid: Nairobi er en af afrikas farligste byer. I dagstimerne er der ikke de store problemer med at gå rundt i byen, men når mørket falder på er alt færdsel udenfor hotelles mure risikabelt! Hvis man skal ud, er det et krav at tage en taxa fra sted til sted, ellers bliver man let offer for et voldeligt overfald. Der er jo en grund til at byen kaldes for nairobbery!