Nairobi, Kenya: Ankomst Nairobi, Kenya
  Torsdag den. 31-08-2006

Vi var meget tidlig oppe, allerede kl. 04 ringede vækkeuret, og det næste eventyr var i gang.

Det blev en lidt hård afsked med Honny i lufthavnen, men af sted kom jeg. Klokken 06.30 lettede flyet, første stop var Amsterdam. Her havde jeg et par timers ventetid. Amsterdam lufthavn er kæmpe stor, ja så stor, at den må være en af de største i verdenen.

Ved gaten fik jeg det første praj om, at det ikke var Thisted, jeg skulle til! Ene af negere kom jeg med mit blege ansigt og satte mig ned.

Jeg faldt hurtig i snak med min sidekammerat om bord på flyet, en ældre hollandsk herre, som har boet i Afrika siden 1964. Han var meget underholdende at høre på og fortalte lystigt om sin tid i Nairobi, hvor han også bor. Nairobi er en dejlig by, men han måtte erkende, at det også var en farlig by. Nai-robbery (røveri), som byen også kaldes i folkemunde...

Alt var arrangeret på forhånd. En repræsentant fra Nairobi Backpackers hentede mig i lufthavnen og kørte mig til hotellet. Her blev jeg først indlogeret på et dorm med 8 mennesker. Men efter forhandling fik jeg lov til at bo på et med 4 mennesker i.

Hostelet var omgivet af et 3 meter højt hegn rundt om hele bygningen for at beskytte os. Desuden var der sikkerhedsfolk, hvilket er helt normalt for hver bygning, hotel, storcenter etc. Ja, det er lidt anderledes end i sikre Danmark.

Jeg fik mig en kold tusker øl og en god snak med nogle af de andre på hostelet. Et par var lige kommet fra Etiopien, og der SKULLE de gå med deres pas og penge på sig hele tiden, da den største risiko var, at andre beboere på hostelet stjal deres ting.

De fortalte, at Etiopien er meget sikkert og troede at Nairobi, Kenya, var det samme. Så de gik en tur i parken en aften, før jeg ankom, med alle deres penge og pas. De blev selvfølgelig overfaldet af en flok! Lidt naivt... men man lærer vel af sine oplevelser...

Jeg havde min Århus trøje på, så de danskere, der var på hostelet, kunne nemt se, hvor jeg var fra. Et par danskere hjalp mig med at oprette en konto på Skype, så jeg kunne ringe hjem. Men helt lykkedes det ikke, og vi måtte opgive...

Endelig fik jeg arrangeret Kilimanjaro trekket færdigt og afleveret 1024 usd, som inkluderer Kilimanjaro Marangu ruten 6 dage (1 ekstra dag), 2 x hotelovernatning i Moshi, og busbilletten frem og tilbage imellem Nairobi, Kenya, og Moshi, Tanzania.

Jeg gik tidligt i seng (omkring kl 22.15), da jeg skulle tidligt op næste morgen for at tage til Moshi.

Rejsetip - Sikkerhed
Nattetid: Nairobi er en af afrikas farligste byer. I dagstimerne er der ikke de store problemer med at gå rundt i byen, men når mørket falder på er alt færdsel udenfor hotelles mure risikabelt! Hvis man skal ud, er det et krav at tage en taxa fra sted til sted, ellers bliver man let offer for et voldeligt overfald. Der er jo en grund til at byen kaldes for nairobbery!