Halong Bay, Vietnam: Laguner i Halong Bay
  Torsdag den. 31-07-2003

Vi vågnede tidligt oppe på taget, da solen skinnede ned på os. Selv om klokken kun var 6 om morgenen, varmede solen allerede meget. Det var også lidt hårdt at ligge på et tæppe på taget, så vi stod op og tog en svømmetur. Det var lavvandet, så der var kommet en lille strand til syne nogle få hundrede meter fra båden. Vi havde heldigvis taget sko på, for havbunden var meget blød og lignede lidt en søbund, så den var ikke rar at træde på.

Tilbage på båden igen kravlede vi op på taget for at tørre i solen. Vi spiste morgenmad, imens båden sejlede videre. Vi stoppede ved en lille lagune, hvor man kunne svømme igennem en lille indgang. Der var mange, der hoppede i vandet for at svømme ind i lagunen, men vi havde ikke lyst, da vi havde fået øje på en masse jelly fish. I stedet fik vi fat i en meget lille bambusbåd, 15.000 dong pr person, som sejlede os igennem. Lagunen var meget smuk, og ved højvande kunne man kunne komme ind ved at dykke.

Vi havde en god lang tur tilbage til havnen igen, hvor vi alle lå og solede oppe på taget. Vores guide kom op for at høre om, vi havde været tilfredse med turen. Vi fik også tid til at stille nogle flere spørgsmål. Hun fortalte, at vietnamesere ikke siger ”hallo” men ”where are you going”. Det forklarede vietnamesernes råb, som vi opfattede som meget uhøflige. Vi havde bare mødt en kulturforskel i måden at formulere sig på. En anden måde at sige ”goddag” på oversat til engelsk er ”how many bowls of rice have you had today?”

Vores guide, Chang, skal giftes til december, da en spåmand har sagt, at det er en god tid at gifte sig på for dem. Når hun bliver gift, skal hun ikke arbejde mere. Hendes forlovede er også ansat ved et rejseselskab, men han skal blive ved med at arbejde, når de bliver gift, da han tjener mest – mænd tjener som regel mere end kvinder. Chang tjener 20 usd pr dag.

Da vi nåede fastlandet, blev vi kørt hen på en restaurant for at spise middagsmad. Herefter havde vi en bustur i vente på 3 ½ time til Hanoi. Vi bestemte os for at bo på ”Sports Hotel” igen, hvor vi fik pruttet prisen ned til 8 usd.

Det var tid til at brænde nye cd’er og få tømt vores flash kort. Det kostede 100.000 dong for to cd’er.

Om aftenen gik vi ned i bargaden for at spise og pub crawle. Vi besøgte ”Amazone Bar”, ”Karaoke” og ”Funky Monky”.