Saigon, Vietnam: Ankommet til Vietnam
  Onsdag den. 09-07-2003

I dag skulle turen gå til Vietnam. Vi spiste morgenmad på hotellet, pakkede de sidste ting ned og tog en taxi, 65 rm for en tur på 1 ½ time, ud til lufthavnen. Det er noget billigere at tage en airport-shuttle, men den henter heller ikke en lige foran hotellet.

Klokken 14.20 lettede flyet som planlagt, og små to timer senere landede vi i Ho Chi Minhs lufthavn. Vi måtte bruge en time på at stå i kø ved immigrationsskrankerne. De var meget grundige, men spurgte heldigvis ikke efter en kopi af vores visumansøgning, som vi havde glemt at få lavet. Vi havde læst hjemmefra, at det var vigtig at have en kopi med, men det blev heldigvis ikke et problem. I immigrationskøen faldt vi i snak med en fyr, der havde rødder i Malaysia, Vietnam og USA. Han fortalte lidt om forholdene i Vietnam og bekræftede, at alt var meget billigt.

Udenfor lufthavnen blev vi mødt af en kæmpe menneskeskare, der alle ville køre os hen til "det bedste hotel". En af chaufførerne blev ved med at påstå, at området Pham Ngu Lao var blevet ryddet og lavet til en stor junction. Han sagde ligesom alle de andre, at han nok skulle tage os hen på "det bedste hotel". De får kommission af hotelejerne, hvis de tager turister med hen til deres hotel. Det tog os noget tid, før vi fandt en chauffør, der ville køre os hen til Pham Ngu Lao, og ganske rigtigt området var der stadigt. Det kostede 5 dollar for en taxi ind til byen. Vores chauffør var også kommissionslønnet, så han satte os af ved et bestemt hotel. Det viste sig at være et rigtig hyggeligt og rent familiehotel. Det kostede 10 dollars pr nat inklusiv morgenmad. Vi fandt dog hurtig ud af, at man sagtens kan finde billigere hoteller - helt ned til 4 dollars inklusiv morgenmad. Vi var nu ikke utilfredse med vores valg, da vi følte os meget trygge her.

Vi fandt hurtigt ud af, at alting er meget billigt her - billigere end i Thailand og Malaysia. Men man skal også være klar over, at de har et helt andet forhold til penge, end vi er vant til. På en internet-cafe skulle vi betale 2.500 dong og gav dem 100.000 dong, som svarer til 50 kroner. De kiggede helt mærkeligt på os og rystede bare på hovedet, det kunne de ikke give tilbage på.

Pham Ngu Lao ligner området Khao San Road i Bangkok. Der er mange backpackers her, hvorfor der også er mange butikker, rejsebureauer, restauranter og barer. Priserne er lave, og der er helt utrolig mange flotte ting at købe hernede, så jeg får travlt de næste dage. Der ligger også mange skønhedssaloner, hvor en facial koster 40.000 dong, og en pedicure koster 20.000 dong. Vi spiste aftensmaden på en af restauranterne i området. Det kostede kun 83.000 dong for os begge to inklusiv drikkevarer.