Boumalne du Dades, Marokko: Cykling i Dades Gorge
  Fredag den. 02-04-2010

Det kan stærkt anbefales, at man lejer en bil, hvis man vil udforske det østlige Marokko, hvor Atlas bjergene og ørken-områder ligger. Trafikken er ikke voldsom, og der er god skiltning. På den måde kan man bedre stoppe for at nyde naturen eller gøre stop i en lille landsby, som ser spændende ud. Man slipper også for de lange busture i bjergene, som kan være hårde for maven.

Man møder mange store campere med nummerplade fra Spanien, Frankrig eller Tyskland på vejen, da det godt kan betale sig at tage egen bil med til Marokko.

Hvis man lejer en bil hos et lokalt udlejningsfirma, skal man være ekstra påpasselig, hvis man betaler med visa kort, da det ofte er set, at udlejeren trækker et meget større beløb end aftalt. Derfor er det bedre at benytte de mere kendte firmaer så som Budget, Hertz eller Avis.

Man skal helst leje en bil længere end 6-7 dage - ellers er lejen pr. dag for høj.

Vores syn på marokkanere er heldigvis blevet mere nuanceret igen. Marrakech var speciel. Byen er meget turistet, hvorfor 99,99% handler om forretning og penge for indbyggerne. Det resulterer i, at indbyggerne er meget aggressive og nærgående, som en af de lokale fra Boulmalne du Dades udtalte.

Vi fik også en god oplevelse med i rygsækken fra Ouarzazate, inden vi tog bussen der fra om morgenen. Vi boede på et hotel, hvor morgenmaden var inkl. Vi skulle af sted, inden morgenmaden blev serveret, derfor gav hotellet os 2x20 dirham tilbage. Det er da bedre service, end man oplever selv i Danmark :o)

Boulmalne du Dades er en afslappet lille by, der ligger tæt ved Dades Gorge, som er en bjergstrækning på 32 km, der giver flot udsyn over de varierende bjergtyper, landsbyer og floder. Strækningen kan opleves i en bil eller fra en af de mange minibusser, som suser frem og tilbage mellem de mindre byer.

Vi valgte at leje et par cykler. 100 dirham pr. mountainbike. Vi fik cyklerne på taget af minibussen, som vi tog den ene vej. 32 km væk fra byen blev vi sat af. Det var en utrolig smuk strækning - meget bjergrig - tilbage til byen. Vejen bugtede sig op og ned i bjergene, så vi blev godt trætte i benene.

Af highlights på turen kan vi bl.a. nævne følgende. Ait Arbi, som er en lille dal med frodige nødde- og figentræer. Ca. 30 km fra Boulmalne du Dades er der en lille restaurant med den smukkeste udsigt. Herfra kan man tydeligt se, hvor stejl vejen er, og hvordan den snorer sig rundt på bjergsiden.

I en lille landsby, tog vi et billede af en mand og hans 2 børn. Han havde ikke email, men fik os til at love at sende en kopi af billedet til ham. Han skrev sin lange adresse ned bagpå et postkort. Han insisterede på, at vi kom ind i hans hus til te, men det takkede vi nu pænt nej til.

Tilbage i byen igen var vi godt brugte efter en god omgang cykling i bjergene. Vi havde en flaske hvidvin med i rygsækken fra Marrakech, som vi nød på værelset om aftenen, man må jo ikke drikke offentligt :o)

Overnatning - Hotel Tamazirte, Boumalne du Dades, Marokko
Adresse:Muhammed V Avenue
Godt:Central beliggenhed, værelserne var forholdvis stille. God pris.
Skidt:Hotellet og restauranten tilknyttet var ikke noget særligt.