Arequipa, Peru: 1. dag trekking i Canyon del Colca
  Søndag den. 07-11-2010

Der ligger mange rejsebureauer i Calle Jerusalen, som alle kan hjælpe med at arrangere ture - udvalget af ture er stor og konkurrencen er hård, så det er en god ide at ose lidt rundt, inden man bestemmer sig endeligt.

Husk at få tydeligt forklaret hvordan transporten kommer til at foregå (lokalbus eller privatbus), hvilken slags mad serveres, hvor sover man, kan guiden tale engelsk etc.

Vi ville gerne se Canyon del Colca (3191 m), som er verdens 2. største kløft. Den største kløft findes også i Peru, den hedder Canyon del Cotahuasi (3345 m). Til sammenligning er Grand Canyon i USA kun 1500 m dyb.

Grand Canyon virker dog mere dramatisk, idet overfalden er mere flad. Pludselig ser man Gran Canyon skære sig igennem landskabet. Det ser vildt flot og dramatisk ud. Canyon del Colca har bjerge på begge sider, så den stikker mere op i landskabet. Den er dramatisk på en helt anden måde.

Prisen er stort set den samme alle steder 130-150 S for 3 dage. 2 dage koster ca. 115 S. Men det er forskelligt, hvor trekket går hen. Vi valgte ruten med den smukkeste udsigt, men den er tilgengæld også den hårdeste. Hvis I ønsker den smukkeste udsigt, skal I sikre jer, at ruten går forbi Lluhaur, hvor første overnatning finder sted.

Vores tur kostede 140 S pr. person inkl mad, vandrestav, transport og engelsk talende guide. Drikkevarer, entre til Canyon del Colca og entre til hotsprings den sidste dag var ikke inkluderet. Vi bookede turen ved Tanos Tour, Jerusalen 402.

Kl. 03 om morgenen blev vi hentet ved vores hostel. Alt for tidligt at stå op, men hvis man vil nå at se verdens største ørn, kondoren, flyve i Canyon del Colca, skal man være fremme inden kl. 9 om morgenen.

Det kan være svært at få sovet i bussen undervejs, da guiderne gerne høre høj musik. Den kombination sammen med, at vi havde stået op før kl. 3, gjorde at Honny var meget groggy. Senere på dagen måtte han sætte alle kræfter ind for at klare dagens hårde trek.

Vi stoppede undervejs for at spise morgenmad derefter var vores næste destination Cruz del Condor. Der stod allerede store flokke af turister, som alle håbede på at se den store fugl. I november måned er chancen desværre ikke så stor, da de ligger på rede. Pludselig kom der en stor fugl svævende. Den var kun en unge på ca. 7 år, da den stadig havde brune fjer. De voksende kondor har hvide og sorte fjer.

Glade og tilfredse med at have set kondoren satte vi kurs mod en lille landsby, hvorfra vi skulle starte vores trek. Inden skulle vi dog lige have middagsmad bestående af suppe og ris med græskar/kartoffel.

Med en lille rygsæk på ryggen og en vandrestav i hånden var vi klar til at klatre ned i kløften til Lluhaur, hvor vi skulle overnatte. Dagens trek var utrolig hårdt, selv om det gik ned ad. Der var store sten, som man skulle springe ned fra. Små løse sten gjorde det heller ikke nemt for os, når stigningen var så stejl.

Efter 4 timer 15 min og 11 km var vi endelig fremme. Vi var glade og stolte af tiden, da de flest turister klarer turen på 5 timer. Nogle skal endda have helt op til 6 timer, grundet underlaget som er svært at gå på.

Vi var i gruppe med 2 franske piger, som virkelig kunne komme frem ad. De var vant til at vandre i Alperne, så de spurtede derud af.

Vores hytte var meget primitive, men heldigvis var der muret en seng, hvor der lå en madras. Væggene var af bambus, der var bundet sammen - med store huller mellem nogle af stavene, så man kunne nemt kigge ind til hinanden. Gulvet i hytten var den bare jord. Det bedste af det hele var, at der var et rigtigt toilet.

Inden aftensmaden kunne vi nå et smut i de varme kilder. Fantastisk udsigt. Tænk sig at sidde i varme kilder i 2200 m og bare nyde udsigten til Canyon del Colca. Det var også en tiltrængt forkælelse til vores ømme ben og fødder.

Aftensmaden bestod af suppe. Der spises meget suppe i de kolde områder, som giver en god varme til kroppen. Hovedretten var frisk fanget fisk fra Colca floden. Super lækkert. Et par mundfulde te til dessert og så var vi ellers på vej i seng.

Overnatning - La Posada del Cacique, Arequipa, Peru
Adresse:Jerusalen 404, Arequipa
Godt:Rigtig hyggelige værelser. Udsigt til Misti fra tagterrassen. Wi Fi.